DAY20 :) Wewitt, Nak Cerita Pasal Binatang (:

Bismilillahirahmanirrahim and Assalamualaikum. hoho. hello peeps :) aku tengah tersengih macam kerang busuk neh. jangan kacau mood aku. whaha. der, tajuk macam aku nak maki orang jeh. haha. tak-tak. memang serious eden nak bercerita tentang binatang. isk, sebut binatang macam apa jeh kan? okay, HAIWAN :)


kauorang pernah dengar tak nama haiwan yang bernama GNU? ada tak? hehe. actually, aku pun baru jeh tahu ada haiwan nama gnu. malam tadi aku terbaca satu buku neh menceritakan tentang gnu. whaha. okay, aku tak tahu nak cerita macam mana. korang dengar jeh lah ek. cerita neh dekat padang rumput, Afrika :)
Gnu Pemilik Padang Rumput ;P
Dekat padang rumput Serengeti, Afrika kod. Ada tiga juta haiwan yang tinggal dekat situ. Singa lebih kurang dua ribu jeh. Kuda belang ada lah dalam 200 ribu. Yang paling banyak, gnu neh lah. Sebab dekat padang tuh jeh, dye ada dalam jumlah 1.5 juta. Banyak tak? So, haiwan yang paling banyak dekat padang rumput tuh akan digelar Pemilik Kawasan.
Gnu Suka Pindah-pindah ;P
antara bulan april dengan ogos, gnu neh akan pindah lebih 500 km dari Serengeti ke Masai Mara dekat Kenya. dyorang semua akan jalan dalam satu barisan lurus dan tanpa disedari dyorang sendiri akan menarik perhatian pemangsa-pemangsa. wkaka. *pandai dye beratur kan? tapi, biasanya pemangsa akan serang yang bahagian belakang dulu kan? so, yang tua-tua dan sakit akan beratur belakang sekali. thats why, dyorang neh tak heran lah yang dah kronik tuh kena makan, asalkan yang sihat-sihat neh sempat lari and buat generasi baru. pastu, bulan disember dorang balik dekat serengeti balik. erk, aku pun tak tahu apa function nya ;D

Okay, yang neh best wey, baca taw. whaha.
Gnu ialah Gabungan Haiwan Lain :P
Menurut mitos afrika, tuhan kehabisan idea semasa mencipta haiwan neh. sebab tuh lah, gnu dihasilkan dengan gabungan ciri haiwan lain seperti tanduk lembu, bulu kambing dan ekor kuda. tapi en, gnu atau lebih mesra panggil dye wildebeest neh tergolong dalam keluarga Bovidae. sebab tuh lah rupa dye macam lembu. hehe. kelakar der mitos dyorang ;D
P/S:
der, aku tertarik dengan cerita mitos haiwan neh, sebab tuh aku update entry pasal neh ;P whaha. okay, kenapa kau tidur tak boleh sedarkan diri ek? pelik aku. lama gila kau tidur. grrr -.- babe, hari neh berbuka and tidur rumah tasha <3 wewitt, (:

Comments

Nurul Fatin said…
Comell ahh. haha :P
der?mne de.x comellah.kcuali klu dy pkai ribbon kat dy pnye tndok,pkai stokin,pkai bju domo,beg angry bird ! bahaha
Saiyidah Zainal said…
haha. comel fatin ckp? ayoo,
farah, gagaagaga. tuh dah jadi rupa lain :P