20110610

Looking For The Rainbow =)

Assalamualaikum kepada awak-awak semua. yeahh, selamat hari Jumaat =) cuti sekolah tinggal 2 hari, ouh tidakk. dalam hati rasa macam tak nak terima kenyataan jea. hehe. ouhyea, sebelum memulakan apa-apa, aku ada homework yang belum siap ke? hurmm.


kita sebagai manusia, memang susah nak terima nasihatkan? lagi-lagi kalau nasihat yang kita terima tuh, dalam keadaan penegasan. nasihat yang membuktikan kesahihan bahawasanya kita salah. nasihat yang mendorong ke arah kebaikan. haha. betulkan? saya pun macam nie jugak, tak boleh nak salahkan dekat orang lain.
awal-awal masa saya terima nasihat macam itu, macam ini, saya sendiri rasa nak nangis. yea, kita kalau nak menasihati seseorang, perlulah dengan cara yang baik, teguran yang lembut. (berpada-padalah situasi berlembut tuh, jangan terlalu berlembut) kadang-kadang, dengan cara kita menegur seseorang jea, dah boleh mencetuskan pergaduhan. dan, bagi orang yang dinasihati tuh, silalah menerima dengan hati yang terbuka. ye, macam yang saya cakap tadi, susah nak terima kenyataan, itu perkara normal bagi seorang manusia. tapi, kita akan mudah menerima nasihat, menerima kenyataan kalau direnung-renungkan semula apa yang dinasihatkan kepada kita. 


cuba kita fikir positif dengan apa yang kita terima tuh, jangan fikir yang negatif dalam apa jua yang kita lakukan. positif bermakna, selalu berfikir, selalu ber-imagine apa faedah yang kita dapat jika menerima nasihat tuh, apa keburukan yang kita terima jika kita tidak menitikberatkan nasihat seseorang itu =)
P/S:
saya dalam proses untuk cuba berfikiran positif, dalam proses untuk berubah, berubah apa? yea, saya masih mencarik dalam hati saya. kerana, melakukan perubahan itu bukannya sesuatu yang mudah, maka, kita kena berusaha, mesti berusaha! :) thanks for everything, Allah, thank you Dr Cinta.

saya nak senyum dengan awak panjang-panjang :D

4 comments:

"Bile Keyboard Berbunyi" said...

ida ! ima..ginasi...! ahaha

ida zainal said...

ahahaha, spongebob :)

Elie Lily said...

berimaginasi dalam pemikiran yg positive! bagus! :)

ida zainal said...

hee, yayaya. :) mekaseh awakk :D

 

♥ Best view with Google Chrome. ♥